 Mamy przyjemność i zaszczyt uczestniczyć w Miejskim Programie Edukacji Kulturalnej – POKŁADY KULTURY. To trzyletni program, który nastawiony jest na podnoszenie kompetencji kulturowych i budowanie narzędzi umożliwiających czynne i krytyczne uczestnictwo w kulturze. W ramach programu nasi uczniowie uczestniczą w szkolnym projekcie edukacyjnym "Zmysły kultury. Zapraszamy do śledzenia efektów spotkań warsztatowych i propozycji spotkań kulturalnych: https://www.facebook.com/PokladyKulturyBytom/?epa=SEARCH_BOX Anita Kowalkowska – Marcola Anna Bujnarowska „Zmysły Kultury” - zajęcia w terenie 10 lutego odbyliśmy wielozmysłową wycieczkę po naszym mieście (sensualny spacer po Bytomiu) - „Do biblioteki krok po kroku”. Podczas spaceru wprowadziliśmy uczniów w żywy, prawdziwy świat – pełen przeżyć, emocji, piękna (niekiedy brzydoty) doświadczeń i odkryć. Szukaliśmy kolorów, zapachów i dźwięków. W odkrywaniu miasta towarzyszyła nam pani Teresa Tworek. Osoba pełna pasji oraz miłości do miasta i ludzi. Przewodnik miejski po GOP-ie, przewodnik terenowy po województwie śląskim, przewodnik po Ojcowskim Parku Narodowym. Do PTTKu należy od 1988 roku. Przed laty opiekun szkolnych kół PTTTK. Spacer zakończyliśmy w Miejskiej Bibliotece Publicznej gdzie pan Sebastian Woźniak - bibliotekarz i historyk opowiedział dzieciom o wybranych przez siebie punktach naszego miasta. Na koniec odbyły się warsztaty, na których dzieci wykonały „sensualną mapę miasta”. Będziemy wracać i penetrować nasze miasto nie tylko w zimowej aurze. Czekamy na wiosnę!
Piątkowe spotkania w sieci: szkolny projekt „Zmysły Kultury” W piątki o godzinie 13.30 uczniowie SP nr 3 zasiadają przy komputerach aby spotkać się, rozmawiać i kreować nową rzeczywistość w projekcie „ Zmysły Kultury”. Tym razem realizujemy warsztat „ Ściana wspomnień – dotknij sztuki” zainspirowany wystawą w CSW Kronika w Bytomiu pt. „Zobacz słońce zamkniętymi oczami”, którą mieliśmy okazję odwiedzić. W domowym zaciszu artyści realizują swoje pomysły. Ich kreatywność i pomysłowość nie zna granic. Zapraszamy na fotorelację:  Galeria projektu...
Szkolny projekt „Zmysły Kultury” 04.12.2020r.
Spotkania w ramach projektu przeniosły się do sieci. Spotykamy się w piątkowe popołudnia – miejsce: Teams. Rozmawiamy o działaniach w projekcie. Omawiamy problemy życia codziennego i wymieniamy się spostrzeżeniami na temat naszej rzeczywistości. Przede wszystkim tworzymy. „Dzień Śląski” to szkolny projekt do którego się przyłączyliśmy. Pielęgnowanie tradycji, przekazywanie ich z pokolenia na pokolenie umacnia śląską tożsamość. Połączyliśmy siły i stworzyliśmy filmik na którym uwieczniliśmy nasze działania. Klasyka poezji dziecięcej w gwarze śląskiej, historia święta górniczego, tradycyjna kuchnia śląska i elementy stroju górniczego - to tematy, które interesowały nas na zdalnych spotkaniach dotyczących „ Dnia Śląskiego”. Udało nam się zrealizować konkurs plastyczny, fotograficzny, razem zaśmiewaliśmy się przy czytaniu wierszy przełożonych na gwarę śląską. Oto efekty: „Czy można patrzeć uszami?”
Dzieci biorące udział w Projekcie edukacji kulturalnej „ Zmysły Kultury” wzięły udział w wystawie „Zobacz słońce zamkniętymi oczami” w Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika”. Wspólnie z kuratorem wystawy zastanawialiśmy się, jak doświadczać kultury poprzez wszystkie zmysły. Czy możliwe jest oglądanie wystawy /obrazów/ instalacji bez zmysłu wzroku. Dowiedzieliśmy się również jak działa nasza wyobraźnia kiedy nie towarzyszy nam wzrok i jak opowiedzieć w ten sposób o tym czego doświadczyliśmy. Nasza wizyta stała się okazją do poszukiwania sposobów na zmysłowe doświadczanie i rozmowy o uczuciach. Będzie bazą do następnego spotkania (warsztatu), który zorganizujemy już w naszej szkole. Zapraszamy na fotorelację 😊
https://photos.app.goo.gl/Tc9JUn4xG5HnxFBfA
________________ Pokłady Kultury polecają:
Pokłady Kultury polecają do wykorzystania w pracy z dziećmi cykl "Łamańców językowych" stworzonych przez Śląski Teatr Lalki i Aktora ATENEUM. Aktorka Aleksandra Zawalska proponuje krótkie, zabawne filmiki do ćwiczenia wymowy _______________
Pokłady Kultury proponują: Dzisiaj zapraszamy Państwa na stronę Muzeum Emigracji, na której znajdziecie kilka wspaniałych lekcji dla młodszych dzieci. Jest 👉historia, 👉geografia, 👉przygoda! Dla naszych śląskich dzieci polecam zwłaszcza scenariusz o tym 👉co łączy Gdynię i Katowice :) , a także najnowszy - z 👉 kartoflem w roli głównej, bo to warzywo ma na wystawie swoje szczególne miejsce! Wszystkie scenariusze znajdziecie tutaj 👉 www.polska1.pl/pl/edukacja/rodzinne-warsztaty-domowe ____________________________
W ramach projektu Pokłady Kultury zachęcamy do zapoznania się z ciekawymi linkami dotyczącymi kultury i nie tylko. Można wykorzystać, zachęcić uczniów, "poprzebywać" trochę w innym świecie… :)
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki / Zachęta National Gallery of Art organizuje oprowadzania online. _________________________
Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło specjalne pasma edukacyjne dla dzieci i młodzieży - szczegóły tutaj: https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne https://www.facebook.com/events/1514873318676225/ _________________________
Muzeum Powstania Warszawskiego - lekcje on-line:
Rozkład jazdy dla klas I-VIII https://www.1944.pl/artykul/muzeum-on-line,2453.html __________________________
13 filmów o sztuce, które trzeba znać https://niezlasztuka.net/o-sztuce/13-filmow-o-sztuce-ktore-trzeba-znac/?fbclid=IwAR0UccBpyw3ATs4RfWxCsNA-dNjd1zmlJClB8xMdqz52sEqfX5uSzA3PgEc _________________________
Paleontologia, chemia i komiks! Lekcje on line :) Edukacja zdalna.
https://www.youtube.com/c/ProjektAlpha?fbclid=IwAR08WrgbB6fVEBf1C4VB_Ku11SIq4WPk1RrulmzSwWoYqqo7EqpTZ1gWpYA _________________________
Wirtualne muzeum
Ideą Wirtualnego Muzeum jest udostępnianie artefaktów muzealnych - zwiększenie dostępności do nich, ale także zwrócenie uwagi, że mogą być one materiałem dydaktycznym, który w konsekwencji może oswoić przestrzeń muzealną i zachęcić do odwiedzenia jej w realu. Pod wklejonym tutaj linkiem muzea.malopolska.pl/cwiczenia znajdziecie ćwiczenia, a eksponaty znajdziecie w zakładce "obiekty" __________________________
Polecamy następną dawkę propozycji Pokładów Kultury. Dzisiaj będzie o filmie... Kino Kosmos wypuściło kilkuminutowe prezentacje, podczas których dziewczyny tam pracujące opowiadają o kolejnych etapach powstawania filmu, zapraszają do zabawy i ilustrują swoje opowieści fragmentami filmów - materiał znajdziecie tutaj www.youtube.com/user/SILESIAFILM/Strona zawiera masę materiałów również dla starszych i całkiem dorosłych. Kolejnym miejscem, które może stać się ogromnym źródłem informacji i inspiracji dla nauczycieli wszystkich etapów edukacji, jest strona Centralny Gabinet Edukacji Filmowej , gdzie znajdziecie odniesienia do podstawy programowej edukacjafilmowa.pl/…/film-w-nowej-podstawie-program…/ oraz niezliczoną ilość materiałów - od scenariuszy lekcji do filmów, przez artykuły teoretyczne po zajęcia wychowawcze. W zakładce "Dla młodego kinomana" znajdziecie sporo propozycji, które mogą stać się inspiracją dla Was lub po prostu stroną, którą polecicie uczniom do samodzielnej penetracji przy realizacji zadanego przez Was zadania edukacjafilmowa.pl/dla-mlodego-kinoma…/strefa-zabawy/ W zakładce "Pora na zabawę" znajdziecie, przygotowane przez panią Jadwigę Mostowską - zagadki, rebusy, krzyżówki - słowem gotowe "karty pracy". Zachęcam także do Ninateka i NinatekaEdu - bo w tej zakładce znajdziecie mnóstwo materiałów dla nauczycieli Pakiet docelowo dedykowany dzieciom ze spektrum autyzmu. Z niewielką organizacyjną pomocą dorosłych - dzieci tworzą same. Trzy propozycje - zabawy ze światłem, camera obscura oraz filmy poklatkowe. Wszystkie scenariusze znajdziecie tutaj www.wwarszawie.org.pl/images/pdf/scenariusze-all.pdf _________________________
Portal Ninateka Przypominamy, że w Ninatece istnieje specjalna zakładka dla nauczycieli - NinatekaEdu. Można tam tworzyć wirtualne klasy, co oznacza, że bardzo łatwo można udostępnić uczniom link do filmu, spektaklu, słuchowiska, wywiadu, koncertu itp. Materiałów jest ogrom - zarówno dla przedszkolaków jak i młodzieży. W NinateceEdu znajdziecie również materiały dla nauczycieli. Poniżej link do zasobów Ninateka. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2948263991905115&id=555158474549024 ________________________
Spektakl Teatru Animacji - "Baśń o trzech konikach"
Dziś proponujemy przepiękny plastycznie spektakl Teatr Animacji z Poznania z muzyką Warsaw Village Band/Kapela ze Wsi Warszawa, poszukiwaniu przyjaźni, akceptacji, byciu sobą. "Baśń o trzech konikach" iteatr.tvp.pl/47174629/basn-o-trzech-konikach?fbclid=IwAR0H0iA_40G6kwzylafxvYO1POcsiHLaXZRDALR3nbDhvUE-QON-ticB7fM Spektakl może być także inspiracją do rozmów o zmianach pór roku i rozkwitającej właśnie wiośnie. W ramach inspiracji spektaklem możemy z dziećmi wykonać teatralną pacynkę lub lalkę, tutaj inspiracja ze strony Teatr Miniatura:
teatrminiatura.pl/pl/aktualnosci/2020/03/16/jak-zrobic-pacynke-i-kukle/?fbclid=IwAR0MiLCT9gMiaKpOQ4L6c8je0tZINpe11kcYx7VGT-bTOPpQrdh3Uh30ND4 oraz spróbować wycinanek, które stanowiły inspirację scenografii w spektaklu: www.youtube.com/watch?v=kzXcA4nbFBI&fbclid=IwAR2c8sV7McWSnUIuPVoPqJ67C4q37TBQE0ajhhQ9-09TiJkpi36jjhY
________________________________
02.04.2020r. Uczestniczki POKŁADÓW KULTURY zapraszają do wspólnej akcji! ZŁAPMY WIOSENNY WIATR W SKRZYDEŁKA WIATRACZKÓW! Nakręćmy się pozytywną energią! Niech nasze dzieci wyślą sobie, z naszą pomocą, pozdrowienia! W najbliższą niedzielę ( 5 kwietnia) o 12.00 - gdy słońce świeci najmocniej (!), umieśćmy za oknami lub na balkonach kolorowe, zrobione samodzielnie wiatraki. Niech będą niedoskonałe, niech będą krzywe, małe lub duże - ale niech będą! Jeśli nie macie dzieci - nic nie stoi na przeszkodzie aby zrobić wiatraczek i pozdrowić za jego pośrednictwem dziecko sąsiadów.... :) INSTRUKCJA WYKONANIA WIATRACZKA www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o Polecamy!
Pozdrawiamy! Ania Bujnarowska Anita Kowalkowska – Marcola Życzymy wytrwałości i zdrowia _________________
Wystawy w CSW Kronika w Bytomiu
W ramach Projektu Pokłady Kultury, w którym nasza szkoła bierze udział, 10 marca dzieci z klas drugich odwiedziły CSW Kronika w Bytomiu. Zobaczyliśmy dwie wystawy "Słońce" Michała Patyckiego i wystawę "Czarny makaron" Joanny Pawlik. Pierwsza zachwyciła dzieci różnorodnością. Dużo było pytań związanych z pracą górnika i zdarzeniami dziejącymi się pod ziemią. Dzieci były pod wrażeniem instalacji i gry świateł. Wyzwaniem okazała się wystawa "Czarny makaron". Okazało się, że wyzwaniem dla nas, a nie dla dzieci. My obawiałyśmy się niestosownego podejścia dzieci do niepełnosprawności. Dzieci nas zaskoczyły przede wszystkim niebywałym zainteresowaniem, tolerancyjnym podejściem, otwartością na inność. Okazało się, że wszystkich nas łączy poczucie humoru. Wiadomo, że dowcipem i żartami można przełamać wszystkie bariery. I to się sprawdziło. Dziękujemy CSW Kronika za przyjęcie i warsztaty. Dzieci wyszły z nowymi doświadczeniami i chcą doświadczać więcej. ______________________
Wykład "Między słowem a mieczem - filozofia przeciw przemocy"
12 listopada uczniowie klasy V a i V b uczestniczyli w wykładzie prowadzonym przez niekonwencjonalnego filozofa J. M. Spychałę pt. "Między słowem a mieczem - filozofia przeciw przemocy". Zastanawialiśmy się czy filozofia może być odpowiedzią na przemoc na podstawie książek, filmów oraz bohaterów popkultury. Było inspirująco.
|